lekkende-kraan-repareren-chromen-badkraan-handdouche-bad.jpg

Lekkende kraan: repareren is vaak mogelijk

Een kraan die lekt, moet gerepareerd worden. U kunt daarmee gemakkelijk afrekenen met het hinderlijke getik van vallende druppels, en met de verspilling van water. Het is belangrijk om te weten welk soort binnenwerk er in de kraan zit: keramisch of kraanleertjes. Misschien weet u dat al. Zo niet, dan is er een handig foefje voor. Kunt u de kraan openen door drie keer te draaien, dan bestaat het binnenwerk uit kraanleertjes. Opent u de kraan met één keer draaien, dan zitten er keramische schijven in het binnenwerk van de kraan. Dit moet u weten, want de reparatie van een keramische kraan gaat anders in z’n werk dan de reparatie van een kraan met kraanleertjes. We zullen ze allebei beschrijven. Heeft u nog een gebruiksaanwijzing of montage-instructie van de kraan? Pak die er dan bij, dat kan handig zijn.

Lekkende keramische kraan 

Een lekkende keramische kraan repareren begint met het afsluiten van de hoofdkraan. Dan moet de knop van de kraan af. Hoe dat moet, is per kraan verschillend. Soms is er een afdekknopje dat met een schroevendraaier omhoog gewipt kan worden. Daarachter zit dan de schroef die u los moet draaien. De bedieningsknop van de kraan kan er dan af. De binnenkant is nu te zien. Draai met een steeksleutel het bovenste gedeelte van de kraan los en haal het eruit. Dat gedeelte moet vervangen worden. Iedere kraan heeft weer een ander binnenwerk dus het is zaak om precies te weten welke u moet hebben. Schrijf het merk en het typenummer op, of neem het hele bovendeel mee naar een kranenspecialist. Monteer het nieuwe bovendeel in de kraan, zet de bedieningsknop terug en draai de hoofdkraan open.

Lekkende kraan met kraanleertje 

Ook bij het repareren van een kraan met een kraanleertje sluit u eerst de hoofdkraan. Is het water uit de leiding, draai dan de knop van de kraan en draai vervolgens het bovendeel van de kraan los. Nu kunt u bij het binnenwerk. Aan de onderkant daarvan zit een rubberen schijfje. Dit is het kraanleertje. Het rubbertje dankt zijn naam aan het materiaal waarvan dit kraanonderdeel vroeger werd gemaakt, van leer dus. Tegenwoordig is het van rubber, maar het heet nog steeds een kraan‘leertje’. Het kapotte kraanleertje moet vervangen worden. Ze zijn overal te koop, verpakt als set. In zo’n set zitten diverse maten kraanleertjes zodat de juiste maat er altijd bij is. Maak het schroefje waarmee het oude leertje vast zit los, plaats het nieuwe leertje en zet het schroefje weer vast. Als u een kraanleertje vervangt, is het verstandig om ook gelijk de pakkingring te vervangen om eventuele lekkage te voorkomen. De pakkingring bevindt zich tussen het binnenwerk en het kraanhuis in. Zet alle onderdelen weer terug en monteer de knop. Draai dan de hoofdkraan weer open en de reparatie is volbracht.